Tekniske tjenester
Våre tekniske rådgivere tilbyr tjenester som KBBL HMS, vedlikeholdsplaner, KBBL VLP, el-sjekk, vann-sjekk, generell byggteknisk rådgivning og forsikringsskader.
Iht. internkontrollforskriften er alle boligselskap pålagt å ha et HMS system. KBBL tilbyr et heldigitalt HMS-system. Systemet tilpasses det aktuelle boligselskap, slik at det ikke blir større enn nødvendig. Tiltaksplanen i internkontrollsystemet utarbeides på bakgrunn av risikovurderingen som KBBL hjelper boligselskapet å utarbeide.
Vedlikeholdsplan
Alle boligselskap bør utføre periodisk vedlikehold. For å ha kontroll på vedlikeholdet tilbys KBBL VLP (10 års vedlikeholdsplan). Først utføres en tilstandsvurdering på plassen før man sammen med styret i boligselskapet lager en prioritert rekkefølge på vedlikeholdet. Planen er heldigital og dokumenterer også vedlikeholdet som har blitt utført.
Det gis en støtte på 50% på vedlikeholdsplanen fra Husbanken dersom byggene er oppført før TEK10 trådte i kraft. For boligselskap med totalforsikring via KBBL reduseres forsikringspremien med 5% ved etablering av vedlikeholdsplan (foruten naturskadedel).
Vedlikeholdsplan
Alle boligselskap bør utføre periodisk vedlikehold. For å ha kontroll på vedlikeholdet tilbys KBBL VLP (10 års vedlikeholdsplan). Først utføres en tilstandsvurdering på plassen før man sammen med styret i boligselskapet lager en prioritert rekkefølge på vedlikeholdet. Planen er heldigital og dokumenterer også vedlikeholdet som har blitt utført.
Det gis en støtte på 50% på vedlikeholdsplanen fra Husbanken dersom byggene er oppført før TEK10 trådte i kraft. For boligselskap med totalforsikring via KBBL reduseres forsikringspremien med 5% ved etablering av vedlikeholdsplan (foruten naturskadedel).
En av de vanligste årsakene til forsikringsskader er forårsaket av vannskader – dette fører over tid til økt forsikringspremie. Feil ved el-anlegg kan føre til store konsekvenser som brann, så dette er det fornuftig å ha god kontroll på. Å ha kontroll på el-anlegget både i fellesarealer og leiligheter øker sikkerheten for alle i boligselskapet.
KBBL gir pristilbud på el-og vann-sjekk.
For boligselskap med totalforsikring via KBBL gjelder følgende:
Vannsjekk
KBBL kan søke støtte fra forsikringsselskapet for gjennomføringen av vannsjekken. Etter gjennomført sjekk og utbedring gir forsikringsselskapet 10% rabatt på forsikringen (foruten naturskadedel)
El-sjekk
KBBL kan søke forsikringsselskapet om støtte for gjennomføring av el-sjekken. Etter gjennomført sjekk og utbedring gir forsikringsselskapet 5% rabatt på forsikringen (foruten naturskadedel).
Teknisk avdeling mottar innmelding av forsikringsskadesaker fra boligselskapene, og følger de opp i prosessen.
Teknisk avdeling mottar innmelding av forsikringsskadesaker fra boligselskapene, og følger de opp i prosessen.
KBBL og teknisk avdeling tilbyr rådgivning i alle typer vedlikehold og rehabilitering. Vi bidrar i alt fra A til Å dersom det er ønskelig.
Vanlige oppgaver i et vedlikeholdsprosjekt vil være å lage en tilbudsbeskrivelse, innhente tilbud fra entreprenører, lage innstilling og anbefaling på valg av entreprenør, bistå ved kontraktsinngåelse, utarbeide SHA-plan (Sikkerhet, Helse og Arbeidsmiljø iht byggherreforskriften), følge opp bygge/rehabiliteringsarbeidene på fremdrift, kvalitet og økonomi, sluttbefaring og overtagelse.
Vi bistår også ved mindre prosjekter og befaringer for å bidra til å finne ut hvordan boligselskaper kan løse sine byggtekniske utfordringer.
Vi har drone og flere dronepiloter, og kan tilby blant annet å sjekke tak ved å kjøre drone og ta bilder.
Ta kontakt med en av våre ansatte
Telefon: 932 69 047
E-post: krb@kbbl.bu.no
Telefon: 976 49 557
E-post: tommy@kbbl.bu.no
Telefon: 911 43 406
E-post: roar@kbbl.bu.no
Telefon: 975 25 194
E-post: tom.trulsen@kbbl.bu.no